Maleri & tegning

som oftest er mine værker stemningsbilleder eller portrætter


Alting set i sommer-billeder

2020

Olie på lærred

90 x 70 cm

Maleriet er inspireret af Skagensmalerne - særligt Anna Ancher og P.S. Krøyer. Billedet er malet kort efter min datters første tur på Bellevue. Titlen er taget fra Klaus Rifbjergs digt Skagen.

Rygvendt kvinde sætter hår

2020

8B blyant på 250g papir

42 x 30 cm

Draperet i et lagen sidder en kvinde og ordner sit hår. Tegningen er inspireret af C.W. Eckersbergs kendte maleri En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl.

Studie af kvinde-krop

2020

8B blyant på 250g papir

42 x 30 cm

between floors

2010

Olie på lærred

100 x 150 cm

Between Floors er en installation bestående af et 1:1 selvportræt placeret foran en mur på Kunstakademiet under Årsudstillingen 2010. Størrelsen og den realistiske malestil skabte en illusion af, at jeg virkelig sad og observerede de mennesker, der passerede reposet mellem 2. og 3. sal. Idet mange mener, at fotografier er tættere på virkeligheden end malerier, ville jeg vise, at et maleri er lige så illusorisk som et fotografi, skønt intet kan komme så tæt på virkeligheden som virkeligheden selv.

Medieomtale

Medieomtale

Selv-portræt via spejl

2020

Farveblyant på 250g papir

30 x 20 cm

morten

2020

8B blyant på 250g papir

30 x 20 cm

Ellinor den dag hun kravlede

2020

8B blyant på 250g papir

42 x 30 cm

kunstnerens mor

2016

Blyant på papir

30 x 20 cm

én streg

2020

Tusch og gouache på 250g papir

30 x 20 cm

Ugler

2018

Farveblyant på 250g papir

42 x 30 cm

Deer doodle

2017

Farveblyant på 250g papir

30 x 20 cm

Blåmejse

2017

Farveblyant på 250g papir

30 x 20 cm

Hortensia

2017

Farveblyant på 250g papir

30 x 20 cm

freakonomics

2008

Olie på lærred

100 x 150 cm

Maleri og diverse mixed media. Det overordnede tema er viden. Som menneske suger man viden til sig gennem forskellige medier, i dette tilfælde litteraturen. Desuden handler det om, hvordan vi vælger at tolke den konventionelle viden og hvordan man kan vælge at leve sit liv efter ukonventionelle teorier. Jeg har taget udgangspunkt i en reel bog, som netop forsøger at bryde med disse faste mønstre.

bending spoons

2008

Olie på lærred

140 x 100 cm

Udstillet på KHM Gallery

bending spoons 2

udstillet på KHM gallery

Bending Spoons refererer til Uri Geller og hans tryllekunster tilbage i 70’erne. Kvinden på maleriet har udsat sig selv for en ganske sårbar position, hvormed hun observerer verden. Hun har valgt at se verden ”på hovedet” og ikke blot gøre som alle andre, eller tro på alt hvad flertallet fortæller hende.

Bending spoons 2 er et maleri af en mosehornugle. En ugles øjne er opbygget anderledes end menneskets, skønt de er fremadrettede. Selvom ugler har fremadrettet syn, sidder deres store øjne fast i deres øjenhuler, ligesom ved andre fugle, hvilket betyder, at de er nødt til at dreje hele deres hoved for at skifte udsigt.

vanity

2009

Olie på lærred

140 x 100 cm

Et symbol på forfængelighed. Den afbildede kvinde ønsker at opnå visuel skønhed, skønt hun aldrig selv vil kunne se hverken sig selv eller andre, og på trods af at man altid siger, at skønheden kommer indefra.

poserende kvinde

2009

Olie på lærred

70 x 50 cm

Kamma

2010

Olie på lærred

30 x 30 cm

morten som student

2010

Olie på lærred

50 x 40 cm

uden titel

2009

Fotoværk

Udstillet på DCK#2009

En kvinde skildret to gange. Den venstre udgave er et maleri, som ”maler” den højre. Fotoet handler om, hvordan vi opfatter virkeligheden og hvilke filtre, der ligger mellem maleriet, fotoet og den reelle virkelighed.

Uden Titel

2009

Fotoværk

Udstillet på DCK#2009

Foto af en kvinde i en grøn kjole med et oliemaleri i hænderne. Maleriet forestiller den del af hende, som det dækker for. Denne del kan ikke ses, og derfor kan man reelt ikke vide, hvad der er bag lærredet.

uden titel

2009

Fotoværk

Udstillet på DCK#20009

En kvinde ruller en persienne op. Umiddelbart er der intet mærkeligt ved denne situation, indtil man opdager, at vinduet hun står ved, er et maleri. Maleriet og kvindens kropssprog skaber en illusion om både lys og udsyn.

This girl is gay and innocent and heartless

2011

Fotoværk

Udstillet på DCK#2011

En ung kvinde svævende i luften. I eventyrene om Peter Pan skal man beside værktitlens kvaliteter for at kunne flyve. Således handler værket om den tilstand, man skal befinde sig i for at komme til Ønskeøen, og stiller samtidig spørgsmålstegn ved seksualitet og medfølelse. Fotoværket er desuden inspireret af Yves Klein’s Le Saut dans le Vide fra 1960.